Tuesday, 29 April 2014

Morali i Is dhe ai i Trebeshinës

Unë nuk njoh personalisht asnjerin prej tyre. Kadarenë e kam takuar njëherë për 10 minuta më 1981 në sheshin Skënderbej, kur isha duke shëtitur me babanë dhe ai me Llazar Siliqin dhe kur nuk foli shumë, veç pyeti babanë pak me shpoti:-“Ty Andon të shoh rrallë në Tiranë apo nuk të pëlqen Tirana?”.
Babai thjesht e njihte dhe as e ka konsideruar ndonjëherë më shumë se të njohur të largët. Për Trebeshinën kam mësuar rreth fundit të viteve ’80, si për një shkrimtar të burgosur gjatë dhe që ishte përkthyer në Kosovë. Edhe sot më duket çudi, që im atë, i cili përmendte shpesh shkrimtarët dhe artistët, qoftë edhe të dënuar nuk e kishte zënë kurrë në gojë Kasëmin.
Rreth Ismailit, prej fillimit të viteve ’70 kisha lexuar çdo gjë dhe ndiqja me interes edhe ato që thuheshin rreth jetës dhe karakterit të tij. Sigurisht nuk isha unë i vetmi. Ismaili ishte gjatë më shumë se dy dhjetvjeçarëve njeriu “më interesant” në Shqipëri. Nuk kishte këngëtarë, aktorë filmash apo sportistë të konkuronin me të për vendin e parë. Shkrimtarë e poetë jo e jo! Nuk dua të hyj në analizën se sa ka ndikuar në të propaganda apo prirja e Is për të tërhequr pas vetes “zhurrmën”. Le të pranoj, që ishte plotësisht e merituar se nuk kishte në asnjë fushë ku krijohen idhujt e njerëzve e sidomos të rinisë, një të barabartë me të. Do merrem pak me krahasimin moral të tij dhe Trebeshinës, nisur nga një intervistë e dhënë nga Kadareja dje në një nga televizionet shqiptare.
Kadareja do sërish të shkatërrojë krejtësisht namin e Trebeshinës duke e paraqitur sin një njeri që jo vetëm ka punuar për Sigurimin por ka vrarë edhe njerëz me dorën e tij. E keqja qëndron në faktin që këtë gjë e besojnë edhe shumë të tjerë. Një shok i imi theshte dy vjet më parë, që është e palejueshme të nderosh Kasëmin se ka lyer duart me gjak!
Po cili është morali i Trebeshinës, i cili jo vetëm ka vuajtur disa herë në burgjet e Diktaturës, por është dënuar me heshtje edhe këto 25 vjet në Shqipëri?
Kasëmi nga sa kuptohet nga ato që ka shkruar vetë, por dhe ato të shkruara nga ata që nuk e duan, ka qënë një adoleshent inteligjent, që u përfshi shumë shpejt në Luftën nacional-çlirimtare në rradhët e partizanëve. Pati një karrirë të rrufeshme në ditët e Luftës dhe në vitet e para të pasluftës. Në shënimet e tij biografike, vetë rrëfen që ka vrarë një pjesëmarrës në luftë, të cilin e shoqëronte për diku ku do gjykohej. Një 17-18 vjeçar, që në zjarrin e Luftës vret dikë, që e gjykon se mund t’i rrezikojë jetën se janë duke ecur të dy në vende të humbura! Se ku është krimineli i Kadaresë dhe të tjerëve unë nuk jam në gjendje ta kuptoj.
Në një nga rubrikat “Dossier” të gazetës “Shqiptarja” të paradokohe, ishin botuar disa raportime që Trebeshina si zv.komisar i një formacioni ushtarak partizan bënte për komunistët që bënin pjesë në organizatën e tij. Paraqitej si dëshmi e një komunisti fanatik që spiunon shokët. Trebeshina nuk bënte gjë tjetër veç ndiqte një procedurë, që ishte normale për një organizatë të fshehtë si Partia Komuniste në kohën e Luftës dhe në kohën kur Lufta e Dytë Botërore nuk ishte mbyllur akoma. Raportimet e tij të bien në sy për inteligjencën dhe pjekurinë e një të riu që nuk kishte mbushur të 20-tat.
Po të përmendësh “kalvarin” e jetës së Trebeshinës pas përplasjeve me Partinë, si kishte dërguar të famshmen Memo për E.Hoxhën, mund të thuash vetëm që ishte “i çmendur”, se për  devijim moral askush nga ata që kanë jetuar nën Diktaturë, përfshi këtu edhe klerikët katolikë më të devotshëm nuk mund ta akuzojë. Në të kundërt, Trebeshina duhet të tregohet në Shqipëri se njeri i rrallë për integritet e moral të jashtëzakonshëm.
Për tu kthyer në morali i Kadaresë, i cili vërtet ka qënë më lart se ai i Dhora Lekës apo edhe shumë shkrimtarëve dhe artistëve të tjerë, duhet thënë që është morali i njeirut që mbi interesin e tij nuk ka asgjë të shenjtë. E besoj që Ismaili nuk ka qënë bashkëpuntor i Sigurimit dhe mund të mos ketë asnjë rast që ka analizuar vepra të njerëzve që ishin arrestuar. Ka disa arsye që Ismailit nuk i ngarkohej një gjë e tillë. Në rradhë të parë kjo bëhej nga kritikët e letërsisë, që në atë kohë nuk ishin të pakët. Edhe ata shkrimtarë që janë përfshirë në atë kohë(si rasti i Llazar Siliqit për veprat e Fadil Paçramit, apo më vonë Laços apo Diana Culit) bëhej ose se nuk kishin besim në aftësitë e kritikëve ose kur shkrimtarët ishin bashkëpuntorë të sigurimit dhe mund t’ju thuhej hapur se ç’kërkohej. Ky fenomen i përket kryesisht gjysmës së dytë të viteve ’70 dhe viteve ’80, kur Kadarenë nuk kishte kurajë ta caktonte njeri me detyrë të tillë, sepse dihej që kishte mbrojtjen nga dy më të mëdhenjtë, si dhe ishte mjaft i njohur në Europë.
Për sa i përket moralit të veprave të tij për të është shkruar shumë dhe nuk dua të zgjatem.
Ka diçka tjetër që duhet shtuar rreth moralit të Kadaresë. Me shumë kujdes, pa lënë gjurmë të dukshme, Ismaili ka manipuluar opinionin letradashës me njerëzit që ka mbajtur rreth vetes. Po njëlloj ka vepruar me cinizëm ndaj atyre që e kritikonin. Edhe në rastin e Dhora Lekës, ai ka patur mundësinë ta shmangë një demaskim publik të saj, por nuk e ka bërë, për të mos thënë që e ka kërkuar vetë. Aq të pakufi e ka ai ndienjën e hakmarrjes apo të dashkeqësisë, sa në librin e tij “Ftesë në Studio”, për poetin Bujar Xhaferri , i cili e kishte kritikuar rëndë në fundin e viteve ’60, ka shkruar “dhe i nxituar si gjithnjë ai vdiq parakohe në kurbet”. B.Xhaferri ishte më pak se 50 vjet kur mbylli sytë ndërsa predikuesi i moralit kristian, i cili dje përmendte me përbuzje Judën isht më shumë se 50-vjecar kur e shkrojti atë frazë.
Trebeshina vrau dikë, që mund ta vriste vete Kasemin, kur ishte 18 vjeç. Kadareja mund të dërgojë njerëz në gijotinë edhe sot. Sigurisht po ta kenë prekur dhe duke mos firmuar gjëkundi.





No comments:

Post a Comment