(vijim)
Do tregonim naivitet nëse do njesonim rolin e institucioneve
fetare në çështjen shqiptare. Gjeopolitika dhe lidhjet e institucioneve fetare
të huaja kanë pasur rolin e tyre në çështjet e kombit dhe të gjuhës shqipe. Bashkësia
katolike dhe kisha katolike kanë qënë në unison për çështjen shqiptare dhe në
dobi të saj. Ndihmë për këtë kanë dhënë Vatikani dhe sidomos Perandoria
austro-hungareze, e cila kishte katoliçizmin në themel të saj. Interesat e
austro-hungarezëve ishin kundër pansllavizmit, gjë që e ndihmonte çështjen
shqiptare.
Bashkësia myslimane sunite ka qënë më e ndarë, por duke mos
pasur një organizim vertikal, hoxhallarët kanë pasur qasje të ndryshme ndaj
çështjes së Kombit dhe të gjuhës shqipe. Ka patur prej tyre që kanë qënë në mbështetje
të Portës së Lartë, por nuk ka dokumenta që dëshmojnë kundërvënien e hapur të
klerikëve sunitë shqiptarë ndaj alfabetit shqip apo shkollës shqipe.
Në rastin e bashkësisë ortodokse ka patur mospërputhje të
madhe. Kontributi i ortodoksëve jashtë Shqipërisë ka qënë i jashtëzakonshëm,
ndërsa klerikët ose kanë ndenjur neutralë ose e kanë dëmtuar çështjen
shqiptare. Ndaj priftërinjve shqiptarë atdhetarë janë marrë masa ndëshkimore
deri në vrasje. Kjo ka të bëjë me ndikimine madh të fanatikëve grekë në
Patrikanën e Stambollit, të cilët mundoheshin të kthenin shqiptarët ortodoksë në
grekë. Ndikimi I Nolit dhe I bashkësisë ortodokse në Amerikë, solli një
ndryshim shumë të madh në raportet e kishës ortodokse me çështjen shqiptare.
Bashkësia bektashiane ka qënë thuajse e gjitha në anën e
Shqipërisë dhe të gjuhës shqipe. Teqetë kanë qënë qendra të shqiptarizmës. Kjo
lidhet edhe me raportin që kishte sekti bektashian me Portën e Lartë. Një sekt
shumë i moderuar, që propagandonte mes të tjerash edhe harmoninë mes feve,
bektashianët u përndoqën nga turqit, gjë që solli vendosjen e Kryegjyshatës Botërore
në Tiranë.
Po i tillë ka qënë kontributi i bashkësisë së vogël
evangjeliste. Kjo lidhet shumë edhe me ndikimin e parimeve demokratike
amerikane në Ballkan, ku roli i misionarëve ka qënë përcaktues edhe për shkak të
peshës së madhe që kanë pasur dhe kanë evangjelistët në jetën politike
amerikane. Puna e familjes Qiriazi dhe e Petro Nini Luarasit ka qënë e
pakrahasueshme. Ata ndriçuan brezat e shqiptarëve më shumë se idetë përparimtare
të iluministëve europianë. E gjithë puna e tyre ishte mbajtur e fshehtë dhe
ishte denigruar nga Diktatura pas dëbimit të misioneve angleze dhe amerikane më
1947.
Rasti i Shqipërisë është vërtet shumë i veçantë në Europë.
Megjithëse me disa besime fetare, shqipëtarët e gjetën gjuhën e përbashkët për
tu bashkuar e për të bërë Komb. Nuk kishte në këtë lëvizje asgjë nga “luftrat e
klasave” apo “ngritje të vegjëlisë“ si pretendonin komunistët-ateistë. Ishte I ndryshëm
edhe nga ngritjet kombëtare të popujve të tjerë, të cilët pa përjashtim kishin
patur në qendër të lëvizjeve të tyre kombëtare kishën përkatëse.
Rilindja Kombëtare shqiptare kishte si strumbullar gjuhën
dhe identitetin kombëtar, por pa përjashtuar dimensionin fetar dhe duke mishëruar
brenda saj parimet themelore të feve monoteiste. Cdo lloj përpjekje për të
quajtur Rilindjen si kundërvënie ndaj institucioneve fetare është e pavërtetë
dhe e rrezikshme. Ajo është një lëvizje e nisur nga elita shqiptare dhe e shpënë
përpara prej saj. Vendin kryesor në elitën shqiptare e zinin klerikët e
shkolluar. Njerëz të pasur dhe me ndikim, klerikë dhe intelektualë, njerëz të
“oxhaqeve” dhe njerëz të thjeshtë bënë të pamundurën për të patur ne një vend tonin dhe një gjuhë
tonën.
No comments:
Post a Comment