Sunday, 16 March 2014

Këngët e qytetit tim. III

(vijim)

Ky shkrim i cekët, rreth një teme të rëndësishme dhe jo shumë të prekur, rreth këngëve të qytetit tim, të cilat në shumicën e tyre ishin të ndrydhura, ka humbur para 3 vjetësh fillin e tij, ndaj po I rikthehem për ta vazhduar dhe plotësuar. Edhe pse mund të duket si e tejkaluar, ose “përsiatje” të kota rreth një arti jo me shumë vlerë, ato kanë qënë pjesë shumë e rëndësishme e jetës shpirtërore të disa brezave dhe ja vlen t’i rikthehem edhe pse mund të përsërt të njëjtat gjëra.
Veç nostalgjisë, e cila shpesh bëhet shkak për një pjesë të shkrimeve, në rastin e këngëve korçare, shtytja më vjen nga përfaqësimi më i ulët i tyre sot në mediat shqipatre por edhe në youtube apo FB. Duket që jetëgjatësinë më të madhe, në përgithësi e kanë më vulgaret apo edhe ato të kopjuara keq nga këngë jo shumë të suksesshme greke. Sigurisht, mund të ketë arsye të thella përse ndodh kjo dhe një shkrim, që lexohet vetëm nga 10-15 vetë, nuk mund të bëjë as nxitje të muzikantëve për të gërmuar në repertorin më të mirë të këngës korçare. Ndoshta nuk është e vështirë të kërkohet në arkivat e Radio Korçës apo dhe të Pallatit të Kulturës, sepse jo vetëm ka  patur një praktikë liberale të inçizimeve deri në vitin 1973, por deri atë kohë janë realizuar edhe të paktën 3-4 festivale të këngës së lehtë në Korçë, tek të cilat duhet të ketë pasur këngë melodioze dhe me tekste të mirë.
Korça ka pasur fat të madh në krijimtarinë muzikore dhe në numurin e madh të instrumentistëve, për dy arsye mendoj unë. E para është kurbeti i popullsisë të rrethit në Rumani, Bullgari dhe Amerikë, ku emigrantët nisën të mësonin vegla muzikore dhe e dyta është përqindja e madhe në qytet e popullsisë së komunitetit egjiptian, ose si i quanim më parë e evgjitëve. Këta të fundit, përbënin që prej 150 vjet më parë shumicën dërmuese të grupeve instrumentale(të quajtura saze), që ngjallnin harenë e popullsisë në fejesa, dasma apo edhe panaire fetare. Vërtet sazet dhe sazexhinjtë këndonin ato që quajmë muzikë popullore, por disa nga ato këngë ishin v[rtet perla dhe u riaranzhuan dhe u kënduan nga këngëtarë klasikë të studiuar në Europë, gjatë viteve ‘20-‘30  të shekullit të XX-të. Mes sazeve kishte një lloj "hierarkie" të përsosur bazuar në nivelin artistik dhe shquanin ato të Demir Hajros(Demkës) dhe të Qerimesë. Pjesa tjetër e popullsisë, u tërhoq shpejt nga instrumentat e thjeshtë me tela(kitarë e mandolinë) me të cilat ishte e lehtë të këndohej në mjedise të vogla apo edhe për veprimtari të tipit serenatë(edhe pse këndoheshin më shpesh ditën, për të tërhequr vëmendjen e vajzave). Duhet thënë që një traditë e tillë është në gjithë Ballkanin Lindor dhe komplekset e këngëtarëve dh këngët e tyre janë shumë të ngjashme. Po përmend këtu Rumaninë e jugut, Bullgarinë, Maqedoninë, Greqinë veriore dhe sigurisht Shqipërinë juglindore. Komplekset e burrave këndonin në harmoni me dy dhe tre zëra dhe këngët ishin të përshtatura nga ato të kompozitorëve të huaj, ose edhe nga muzikantë vendas të cilët nuk pretendonin të kishin statusin e kompozitorit. Në Korçë, si e kam përmendur në pjesën e parë të këtij shkrimi u dallua Thoma Nasse, i cili kishte studiuar në Amerikë. Ndihmë për përhapjen e këngëve të kultivuara(qytetare i quajtën një kohë) dha edhe botuesi Dhori Koti, i cili disa herë botoi tekstet e këngëve më të përhapura bile edhe me shënimet” këndohet sipa melodisë të x-kënge të njohur në botë“.

Në të njëjtën traditë të këngëve patriotike me melodi me një vijë të thjeshtë muzikore, u krijuan gjatë Luftës së Dytë, në bodrumet e qytetit edhe shumë këngë të tjera patriotike, të cilat më vonë u quajtën këngë partizane. Pati shumë të kompozuara nga Dhora Leka me tekste të saj apo të Fatmir Gjatës e Xhuvi Binos, por edhe një ose dy të tilla të kompozuara nga Kristo Kono. Edhe pse ato këngë nuk kishin karakter të theksuar politik apo klasor, nga stërpërdorimi në Radio e koncerte apo nga mësimi i detyruar që në kopësht, filluan të dilnin nga “repertori” i këngëve që këndoheshin në festa familjare. Ishin tanimë “të damkosura” si këngë të “Korit të Ushtrisë“. Mes tyre kishte këngë me vlerë si “Hakmarrje Rini” apo “Shqipja jonë mori malet”, të cilat mund të këndoheshin edhe nga një këngëtar i vetëm, por edhe nga kore gjigande.
(vijon)

No comments:

Post a Comment