Kjo rrëfenjë kishte mbetur e shkruar në një rradhor të gjetur në një sëndyq të vjetër. Nuk dihet as se kush e kishte shkruar as edhe kur kishte ndodhur, nëse vërtet kishte ndodhur në një qytezë të bukur të Ballkanit Perëndimor. Gjetësi kishte qënë një ndjekës antikuarësh dhe ikonash, që shquhej për symprehtësinë në dallimin e shkrimeve të vërtetë nga ata të rremë. Pa hulumtuar kimikisht bojën, ai kishte arritur në përfundimin se rrëfenja ishte hedhur në rradhor thuajse në një kohë me Evëtarin e Naum Bredhit. Gabimi mund të ishte vetëm tre ose katër muaj hënorë para botimit të parë të atij libërthi të vyer. Përputhshmërinë e saj kohore me Evëtarin e kishte vënë në dyshim gjykatësi Ban, që gjithashtu ishte ndjekës dhe mbledhës arturinash të vjetra e të vlera, por në krahun e Gjetësit ishin rrjeshtuar dy albanologë me emër, një tipograf dhe një tregëtar sendurinash kancelerie. Ndaj dhe kur mu besua të merrja fotot e çdo faqeje të atij radhori dhe ta hidhja në gërmat e shqipes të kohës, unë nuk u mëdysha. Ndryshimet nga burimori janë aq të vocërra sa nuk ka kuptim as të turbulloj mendtë e lexonjësve me përmendjen e tyre.
“…që sa kishte dalë.
Turqtë nuk e kishnë bërë dot të tyrin dhe ju kishin lënë qytetarëve të tij mëvetësinë
me konditën që të pagojnë një herë në fund të beharit, taksën e të vjelave. Këta
e kishnë pranuar po kishnë ngulur këmbët që ta shpinin vetë në Stamboll jo në
monedhë floriri por në gjë të gjallë, bereqet dhe lesh.
Prijësin e zglidhte një
herë në dy mot kryepleqësia që kishtërte 5 pleq të mbesimit orthodhoks, 5 pleq
të mbesimit islame dhe një i mbesimit protestant. Kishnë 6 herë me rradhë që
kishnë zgledhur të njëjtin që i binte të kishte një dyzinë motsh që i printe. Ishte
ca më shumë se i mesëm së gjati dhe vinte I lidhur, esmer dhe i gjërë në supet.
Poshtë fustanellës I dukeshin si dy shulakë këmbët e forta që e kishnë nxjerrë
faqebardhë nga të ndjekurat e jeniçerëve. Mustaqelli dhe me mjekër të shkurtër
të bënte të tijnë po të të jepte vështrimnë xixëllonjës. Vashat e deshnë po ai
nuk i deshte shumë se mejtonte veçëm për qytetnë. Nuk zinte në gojë motet që
kishte në kurriz, po ca thinjëza i kishnë dalë në baluket që i dilnin poshtë
festes së bardhë si dëbora.Theshnë që ishte pjellë me këmishë po baboja që e
kishte pritur kishte ndruar jetë ca ditë më pas dhe kish që e mbesonin punën e
këmishës siç kish dhe nga ata që nuk e mbesonin.
-
Ti je
pjellë me këmishë- i tha Shëronjësi që e mbante pas.
-
Nuk dihet-
u gjegj Prijësi mbi shiltenë e dhirtë.
-
Ta dallonj
në cipën e ballit.Ndrron boja nga e mëngjëra.
-
Lipset të
mejtojmë për të tjera punë të mira. Moti nuk ish ai që deshmë dhe bereqeti nuk
mjafton të nismë për në Stamboll.
-
Populli të
ndjek. Do ju thuaç të japnë më shumë këtë mot. Beta shtojmë dhe më shumë lesh të
plotësojmë taksën.
-
Leshtë nuk
na i zunë në refene as motnë që iku. Thanë që karvani shkon anëve të lumenjve
dhe përrenjve dhe leshi rëndon më tepër.
Nuk dua të zëmëronj Portën e Lartë.
Veqilharxhi ku
shpiheshin dengjet me lesh dhe thasët me bereqet ishte grindur një mot më parë.Kështu
i pat thënë Kryeqeraxhiu që shpinte mot mot detyrimet e qytetit. Prijësi e
kishte mbesuar po në qytet kishte llafe se Kryeqeraxhiu shiste lesh udhëve dhe
zglidhte vetë monopatet ndanë lumenjve dhe përrejve për të rënduar më shumë
dengjet me lesh.
(vijon)
No comments:
Post a Comment