Në shkurt të vitit 1944 u pushkatua Ramize Gjebrea, komuniste dhe pjesëmarrëse aktive në Luftën Nacional-Çlirimtare. Ka qënë një histori shumë e natyrshme për forcat antifashiste në Europë, por jo për Shqipërinë, që shpuri në dënimin me vdekje të Ramizesë dhe më pas në vetvrasjen e Zaho Kokës. Pseudonimi i saj i ilegalitetit ishte “Interesanti”.
I kam ndjekur me vëmendje shkrimet rreth gjyqit partizan
ndaj Ramizesë dhe Zahos edhe për një arsye tjetër veç kureshtjes për një
ngjarje të Luftës Botërore. Në të ka qënë i përfshirë një miku i familjes, i ndjeri
Lefter Kasneci, të cilin e kam takuar disa herë në periudhën 1972-1978 dhe kam
krijuar një përshtypje shumë të mirë për të.
Duke u kthyer në ngjarja e njohur për gjithë ata që ndjekin
shkrimet rreth luftës së dytë në shtypin shqiptar, po e përmbledh shkurt që
Ramize Gjebrea pat rënë në dashuri me Zaho Kokën dhe duke qënë se ishte e
fejuar me Nako Spirun, gjyqi partizan e dënoi me pushkatim dhe e ekzekutoi. Nuk
vendosi në të njëjtën mënyrë për Zahon duke dëshmuar mentalitetin patriarkal të
shoqërisë shqiptare dhe në këtë rast edhe të komunistëve shqiptarë.
“Gjellavitësit” e teorive komplotiste edhe pse kanë pasur përpara
mjaft dokumenta shkruajnë se komunistja Ramize Gjebrea u dënua me porosi të
emisarëve jugosllavë Miladin Popoviç dhe Dushan Mugosha, pasi ajo ishte përkrahëse
e zjarrtë e bashkimit të Kosovës me Shqipërinë, pasi kishte nënën kosovare dhe
e kishte shprehur disa herë hapur!
Po ç’ishte shoqëria shqiptare e kohës së luftës dhe a
ekzistonte një kod moral, të cilin duhet ta ndiqnin partizanët?
Komunistët shqiptarë vinin nga një shoqëri patriarkale me një
kod moral shumë strikt. Nuk ngjasonin as me komunistët e Polonisë, Rumanisë apo
Jugosllavisë dhe partizanët e tyre. Për më tepër forcat kolaboracioniste
shqiptare, por edhe Balli Kombëtar propagandone se në Frontin e drejtuar nga
komunistët po ndodhte një shthurrje morale e të rinjve për shkak të pjesëmarrjes
së vajzave dhe grave në luftë. Edhe një nga mendjet më të përparuara të kohës,
Mit’hat Frashëri kishte deklaruar disa herë që pjesëmarja e femrave në luftë është
në kundërshtim me traditat morale të shqiptarëve. Në çetat e Ballit nuk kishte
luftëtare femra. Kjo ishte arsyeja që drejtuesit e Frontit kishin përcaktuar rregulla
të forta të moralit dhe ndëshkime të rënda për to.
Që Ramizeja kishte rënë në dashuri me Zahon ishte gjëja më e
natyrshme në botë edhe pse ishte e fejuar me Nakon. Në kushtet e luftës, kur
ekzistenca e vetë qënies vihet në rrezik është e njohur prirja për tu dashuruar
apo edhe për të kryer marëdhënie seksuale më shumë se në kushte të zakonshme.
Por po aq I natyrshëm ishte reagimi I partizanëve që nuk e pëlqenin këtë marëdhënie.
Vinin nga një shoqëri ku nderi, sidomos I femrave ishte shumë i rëndësishëm dhe
për më tepër bëhej fjalë për dikë që ishte e fejuar. Në “denoncimet” e tyre nuk
ka asgjë që lidhet me intrigën, me dëshirën për të bërë karrierë apo me plotësimin
e dëshirave të emisarëve jugosllavë. Të dehur nga një dashuri e fortë edhe dy
partizanët e rinj të dashuruar patën kryer veprime që binin në sy të të tjerëve,
përfshi këtu edhe të fshatarëve të bazave ku rrinin. Kishte ndodhur gjëja më e
natyrshme në botë në kushtet kur jeta përballet me rrezikun e përditshëm të
vdekjes.
A ishte terrorist vendimi i gjyqit partizan? Ishte terrorist
dhe jashtëzakonisht i njëanshëm. Ishte terrorist sepse donte të fuste frikën
tek partizanët e tjerë të cilët natyrshëm hynin në lidhje dashurie me shoqet e
tyre partizane apo me vajzat në fshatrat ku strehoheshin. Ishte njëkohësisht
tmerrësisht i padrejtë sepse Zahon jo vetëm nuk e dënuan, por nuk e përjashtuan
as nga rradhët e ushtrisë, por e transferuan në një formacion tjetër partizan.
I vrarë shpirtërisht nga humbja e të dashurës dhe me ndjenjën e fajit, Zaho
Koka gjatë një beteje sulmoi më këmbë me një dëshirë të hapur për tu vrarë në
luftë.
Duke patur të gjithë elementët që kërkohen edhe sot në
veprat letrare dhe filmat: dashuri, vrasje të heroinës, seks, gjyq dhe kallzime,
tragjedia e Ramizesë vazhdon të ngjallë interes edhe të madh edhe pas gati 80
vjetësh. Eshtë një ngjarje që ve para gjyqit moral jo vetëm komunistët, por të
gjithë shoqërinë shqiptare që denigronte dhe ndëshkonte pa mëshirë vajzat dhe
gratë. Veprime të ngjashme kriminale kryen më vonë nacionalistët e Mirditës
ndaj atyre që kanë hyrë në histori si “Heroinat e Mirditës”. Tek komunistët ky
faj moral është edhe më i rëndë dhe dëshmon
edhe hipokrizinë e tyre sepse si përfaqësues të së majtës, të progresit të shoqërisë
dhe të liberalizmit duhet kishin mbajtur tjetër qëndrim ndaj asaj çka ndodhi në
Bregun e Vlorës gjatë shkurtit 1944.
No comments:
Post a Comment