Hirësia e tij lindi 140 vjet më parë, në Ibrik-Tepe, një fshat i formuar nga kolonjarë prej Qyteze, ndoshta më parë se pushtimi osman. Dukuria e çvendosjes të ballkanasve gjatë Mesjetës dhe më vonë është shumë e njohur. Fshatra shqiptarë ka në Ukrainë, Moldavi, Rumani ndaj Edreneja(Adrianopoja), kryeqyteti i parë i otomanëve në Ballkan, pranë të cilës ndodhet vendlindja e Nolit, nuk është larg nga krahina e Korçës nëse krahasohet me vendngulimet e sipërpërmendura.
Rreth Nolit është shkruar shumë nga autorë të besueshëm dhe
jo të besueshëm, në kohën e mungesës së lirisë dhe pas rënies së Diktaturës.
Eshtë shkruar shumë se figura e tij është e shumëanshme, e pakrahasueshme me të
tjerë në realitetin shqiptar të dyqind vjetëve të fundit dhe me një “gjeografi”
të pazakontë. Politikan, klerik, përkthyes, diplomat, poet, studiues muzike,
poliglot, gazetar, orator dhe mbi të gjitha një atdhetar i një kalibri jo të
zakonshëm. Edhe një njeri me humor të mrekullueshëm.
Sigurisht nuk i duhet besuar shumë historiografisë komuniste
ose veprave të Nasho Jorgaqit, sepse i përmbahen një shikimi shumë bardhezi të
figurës së Nolit, kryesisht për ta përdorur si antitezë të Ahmet Zogut, me
regjimin e të cilit donin të krahasoheshin komunistët për të justifikuar
mbajtjen e pushtetit të tyre me dhunë. Noli në to përshkruhet thuajse si një përfaqësues
i revolucionit francez dhe si pararendës i vendosjes së komunizmit në Shqipëri.
Nënvizohej shumë rëndësia e Revolucionit të Qershorit, i cili quhej prej tyre i
pari revolucion borgjez në Ballkan, si dhe vendosja e mar[dh[nieve diplomatike
me Bashkimin Sovjetik. Në të vërtetë, pjesa e Revolucionit të Qershorit (më mirë
e grushtit të shtetit të qershorit) është në pjesët më me dritëhije të
veprimtarisë të Fan Nolit, sepse nuk përputhet as me parimet e tij të politikës
anglo-saksone apo dhe me parimet e tij fetare për të mos marrë pushtetin me puç.
Shkas për këtë shkrim u bë një artikull I historianit
shqiptar Isa Blumi në Universitetin e
Stokholmit, që analizonte veprimtarinë e Nolit deri në fundin e Luftës së Parë
Botërore, pra para dhe gjatë shkëputjes së Shqipërisë nga Perandoria Otomane.
Linku i artikullit është : https://dergipark.org.tr/en/pub/balkar/issue/58241/795706
Ndonëse i kujdeshëm, historiani shqiptar, pedagog i studimeve
rreth Turqisë dhe Lindjes së Mesme në Suedi, mundohet të paraqesë Nolin si
ishte në të vërtetë, larg idealizimeve të bëra sipas tij nga historiografia e
komunizmit. Studimi i tij është i bazuar në shumë dokumenta të kohës, në të
cilat hyjnë edhe letërkëmbimet e Nolit. Duke u futur edhe në psikologjinë e
Theofanos Mavromatis (emri i lindjes i Nolit), Blumi paraqet një shqiptar që
lëkundet mes identitetit të shqiptarit të krishterë dhe atij grek në përpjekje
për të gjetur një të ardhme të suksesshme për veten e tij në kuadrin e Perandorisë
Otomane. Dhe këtë e gjen kur vendoset në Aleksandri me mbështetjen që i japin
korçarët e pasur Milo Duçi dhe Thanas Tashko. Këta duan të shfrytëzojnë
oratorinë dhe njohjen e gjuhëve të huaja të Nolit, për të propaganduar çështjen
shqiptare, por përsëri në raport me shovinizmin e fqinj[ve dhe brenda kuadrit të
Perandorisë.
Autori anashkalon faktin se Noli më 1903 ishte vetëm 21 vjeçar
në atë kohë dhe jo vetëm që dinte shkëlqyeshëm shumë gjuhë të huaja, por kishte
edhe shumë aftësi të tjera për të qënë i suksesshëm në një botë pa kufij, e
cila ofronte shumë mundësi jo vetëm në Europë, por edhe në kontinentet e tjera.
Ai zgjodhi çështjen shqiptare si vokacion të tij dhe jo si një oportunist, që
gjen mundësi të sigurojë një jetë të mirë pa u munduar shumë. Autori vazhdon
t’i mëshojë kësaj ideje ndërsa shkruan se dy bamirësit e Nolit e dërguan atë në
Amerikë më 1906 për të propaganduar çështjen shqiptare dhe Tashkoja vazhdoi t’i
dërgonte gjithnjë të holla. Në Amerikë Noli vazhdoi të kishte lëkundje nëse Shqipëria
duhet të bëhej shtet i pavarur, apo mbrojtja e saj duhej bërë krahas mbrojtjes
të Perandorisë.
Nuk ka asgjë
“jopatriotike” në qëndrimin për të mbrojtur trojet shqiptare brenda Perandorisë
në dhjetvjeçarin e parë të shekullit të XX.
Ende nuk ishte konsoliduar alfabeti shqip dhe shkollat shqip
ishin shumë të pakëta. Rreziku më i madh vinte nga fqinjët, që prej Kongresit
të Berlinit po merrnin pjesë të trojeve shqiptare. Në zyrat e Fuqive të Mëdha
ende nuk ishte krijuar bindja se shqiptarët ishin në gjendje të
vetëqeveriseshin. Ishin të shumtë atdhetarët shqiptarë që shihnin këtë
strategji të përkohshme jo se ishin proturq apo oportunistë, por se ky ishte
realiteti politiko-diplomatik i fillimit të shekullit.
Më tej Blumi mundohet të paraqesë edhe shugurimin e Nolit si
prift si një veprim oportunist dhe të nënvizojë se deri në fund të Luftës së
Parë, Hirësia nuk kishte shumë ndikim në bashkësinë shqiptare në Amerikë
krahasuar me Sotir Pecin. Të gjitha këto në përpjekjen për të hequr breroren e
atdhetarit idealist nga figura e Fan Nolit.
Fan Noli nuk e ka paraqitur kurrë veten si “shënjtor”. Eshtë
e kuptueshme që në një jetë të gjatë, të tejmbushur me veprimtari intelektuale
dhe politike të ketë pasur edhe gabime.
Por ai mbetet me i
mënçuri mes të mënçurve, më idealisti mes idealistëve, më I përkushtuari mes të
përkushtuarve për Shqipërinë.
Nesër duhet të gjithë
të ndezim nga një qiri për të nderuar Hirësinë në 140 vjetorin e lindjes!
No comments:
Post a Comment