Friday, 5 May 2023

Pagëzimi me kumarin


Kumar është një fjalë turke, që përdoret në të njëjtin kuptim, si e përdorim edhe ne në shqip. Pra e kemi marrë nga pushtuesit turq, bashkë me shumë tarbiete të tjera jo të mira. Ilirët nuk luanin lojrat e fatit dhe po ashtu Skënderbeu ka refuzuar të luajë,  veç lojës së “dorës së fortë“, në të cilën ishte i sigurt që fitonte. Në shqip nuk ka një fjalë të vetme, por ka vite që është përshtatur togfjalëshi “lojërat e fatit”, që në të vërtetë më parë ka pasur një kuptim të ndryshëm. Kishte të bënte me rrjedhën e papritur që sjell jeta dhe jo me zaret, letrat e bixhozit apo makinat elektronike.

Nuk dihet me saktësi nga e kanë marrë turqit, por mbase nga sanksrishtja, ku “kumar” ka kuptimin fëmijë mashkull dhe dihet që në kohët e Mesjetës dhe deri vonë, në trevat e Perandorisë Turke luanin vetëm meshkujt. Nuk ka të dhëna nëse në haremet e Sulltanit dhe të pashallarëve luhej kumar mesh hanëmeve për të shtyrë kohën.

Por le t’i lemë otomanët në punët e tyre dhe të flasim për kumarin në Korçë. Një i apasionuar pas shahut, kur e kam pyetur se pse në Korçë nuk ka patur asnjëherë shahistë të nivelit të lartë kombëtar, më dha përgjigje: “Në Korçë luhej shumë kumar dhe lorëra me letra, si pokeri, ndaj dhe shahu asnjëherë nuk pati masivitetin dhe cilësinë e duhur!” Edhe pse shpjegimi i tij mund të mos jetë i plotë, përsëri mund të ketë një farë të drejte, sepse edhe lojërat me letra kanë një angazhim të fortë të mendjes dhe kujtesës, ndaj tërheqja prej tyre ka bërë që shumë mendje “matematikanësh” të mos i kushtonin rëndësi shahut. (E them mendje matematikanësh sepse në lojërat me letra ka shumë të bëjë përllogaritja e mundësive për kombinime të caktuara fituese, apo për të luajtur një letër të caktuar në një çast të caktuar.)

Arsyet , që në Korçë është luajtur më shumë kumar se në qytetet e tjera mund të jenë disa, por unë mendoj se kryesorja ka qënë emigracioni. Ka qënë krahina që ka pasur më shumë emigracion dhe kuptohet që djemtë e rinj, pas punëve të rënda në kurbet janë dhënë edhe pas kumarit në konakët e tyre apo edhe nëpër kazinotë e mëdha dhe të vogla të vendeve si Turqia, Greqia, Amerika etj. Nëpër ato vende kanë mësuar edhe lojëra që nuk i njihnin në fshatrat e tyre apo në qytet.

Në kohën e Zogut kumari ishte i ndaluar, por lejohej rreth një javë në kohën e ndërrimit të viteve. Gjithashtu xhandarët mbase mbyllnin nga një sy sepse luhej edhe në kafene të caktuara dhe këtë e dinte gjithë qyteti. Ishte traditë në shumicën e familjeve, që kur festonin gjatë ditëve të Vitit të Ri, pas darkës festive të “hapnin edhe letrat e të luanin pllakaq”. Për më të shumtët e fëmijëve korçarë (meshkuj) kështu është bërë pagëzimi i parë me kumarin. Në mjedis familjar me xhaxhallarë dhe kushërinj duke vënë fasule mbi një pjesë letrash përmbys, dhe në varësi të madhësisë së letrës mund të dyfishonin fasulet e vëna nëse e kishin më të madh se të “ustait”. “Ustai” ishte ai që ndante letrat në pjesë, nga një ose dy sipas kërkesës së atyre që do vinin “bastet “ e tyre dhe ishte më i favorizuari, sepse në rast barazimi të letrës së tij me letrën e lojtarit, “ustai” fitonte. Rregulli nuk lejonte “usta” të përhershëm, por çdo lojtar që kishte As në “pllakën” e tij do ishte “ustai” i rradhës.

E njëjta traditë vazhdoi edhe në vitet e Diktaturës, kur jo vetëm që kumari ndalohej me ligj, por kishte edhe shumë raste, që grupe njerëzish arrestoheshin dhe dënoheshin deri në dy vite burg. Kishte edhe raste, që “kumarxhinjve” ju shtoheshin edhe akuza të tjera , si “agjitacion dhe propagandë“, por nuk mund të thuhet se ata që luanin rregullisht kumar ishin disidentë. Kishte edhe shumë anëtarë partie, që i pëlqenin lojërat me letra, zare apo baste të llojeve të ndryshme. Ishte një dukuri që hasej në 99% të rasteve tek meshkujt, por kishte edhe ndonjë femër, që luante. Më të shpeshta ishin këto lojëra tek njerëzit që njiheshin për natyrat e tyre konkuruese, si tek artistët dhe sportistët, por kjo nuk përjashtonte edhe njerëz nga të gjitha fushat e jetës dhe kryesisht tek ata sektorë, që sillnin të ardhura shumëfish nga rrogat e zakonshme.

Vetë nuk e kujtoj kohën  se kur u “pagëzova” me ritin e “vënies bast” mbi një grup letrash përmbys, por e di që ka ndodhur në shtëpinë e tezes sime rreth kohës së Vitit të Ri dhe këmbimi  dhjetë lekëve me 10 fasule, të cilat me siguri i kam humbur shpejt, ishte hyrja në botën mëkatare të “klasifikimit të letrave”, “ të dëshirës për të hamendësuar me shpresë fitimi”, “të pritjes me rritje të adrenalinës dhe trokthit të pulsit se ç’farë do shfaqej” dhe më pas “të përpjekjes për të kontrolluar emocionet”.

Një “botë e fëlliqur”?

E megjithatë rrotullohet!

No comments:

Post a Comment