Sunday, 13 February 2022

Një episod i shkurtër, të cilin nuk e përfshiva në librin për babanë


Me kalimin e viteve dhe informacionet e reja, të cilat botohen herë herë në shtypin shqiptar, arrin të kuptosh më mirë ngjarje që lidhen me jetën tënde. Edhe pse shumë kujtime të botuara së fundmi mund të jenë të përshtatura, apo ndonjëherë edhe të falsifikuara, nga dëshmitë e shumë të pranishmëve në ato kohëra arrin të plotësosh “puzzle” stërmadhe të kohës nën Diktaturë.

Ka qënë një episod i shkurtër i një të djele në drekë, i cili më ka mbetur në mendje dhe në variantet e para të librit “Biseda të pakryera me babanë“ e kisha përmendur. Më pas, si edhe disa ngjarje të tjera, nuk e përfshiva në versionin përfundimtar.

Kishte të bënte me një artikull kritik ndaj vëllimit me tregime “Brumi i zjarrtë“, i botuar në gazetën “Drita” ndoshta në pranverën e vitit 1970. Autori ishte një emër i panjohur. Quhej Thanas Dino. Babaj u trishtua shumë nga kritika që i bëhej. Nuk e kujtoj nëse ishte ose jo dashakeqe, ndoshta kishte edhe të vërteta në të, por e pyeta babanë për autorin dhe më tha që është një djalë I ri nga Gjirokastra. Më pas shtoi se prapa shkrimit qëndrojnë Kadareja dhe Ibrahim Uruçi.

Në atë kohë nuk kisha pse të vija në dyshim fjalët e babait, por vite më vonë, edhe pse nuk e zumë më në gojë Thanas Dinon, nisa të dyshoj nëse vërtet Kadareja mund të kishte gisht. Ibrahim Uruçi ishte kryeredaktor i “Dritës” dhe ndoshta edhe kishte sugjeruar. Megjithatë dyshimet e mija ishin të një adoleshenti, që fillon të zhvillojë “shpirtin kryengritës” ndaj prindërve edhe pse në mënyrë pasive. Nuk më dukej e llogjikshme, që Kadareja të shtynte dikë për të shkruar kundër një autori tregimesh, i cili nuk ishte në “kokat” e letërsisë shqiptare dhe për më tepër nuk përzjehej në jetën letrare të Tiranës.

Si përmenda më lart, ka rrjedhur shumë kohë dhe kam arritur të kuptoj më shumë rreth jetës artistiko-letrare të Tiranës në vitet ’60-’70. Ka patur në atë kohë plot tarafe, prapaskena, përpjekje për të zënë pozitat drejtuese në shtypin letrar dhe në Lidhjen e Shkrimtarëve. Këto kryesisht nga brezi i artistëve dhe shkrimtarëve të kthyer nga studimet në vendet e Europës Lindore. Ajo që u propagandua me të madhe si “lufta e brezave” ishte një përpjekje e atij grupi dhe moshatarëve të tyre për të dominuar jetën kulturore dhe artistike në Tiranë. Kadareja nuk qëndronte jashtë tyre, por ishte strumbullari i atyre përpjekjeve. Kështu nisën “prapaskenat” për të mënjanuar Jakov Xoxen, Petro Markon, Shefqet Musaranë, Sterio Spassen, Vedat Kokonën, Nonda Bulkën, Kol Jakovën, Spiro Çomorën e ndonjë tjetër, sepse me Paskon dhe Lasgushin thuajse i kishte “larë hesapet” vetë Diktatura. Në mënyrë të ngjashme u mënjanuan Guri Madhi, Sadik Kaceli, Abdurrahim Buza, Llazar Nikolla në artet figurative dhe Tonin Harapi, Kristo Kono, Pjetër Dungu në muzikë.

Kadareja mblodhi rreth vetes shumë letrarë të rinj, disa të talentuar dhe disa jo, dhe u përpoq jo vetëm të sillte një frymë të re në letërsinë shqiptare (me të drejtë), por ta dominonte atë. Si e përmend vetë Thanas Dino në një intervistë, ishte Kadareja që ndërhyri për ta emëruar në gazetën “Drita”. Dino nuk shkëlqeu kurrë as në letërsi dhe as në kritikën letrare.

Nuk dua të arrij në përfundimin se Dino ishte i shtyrë nga të tjerë, ndonëse nuk mund të përjashtohet si mundësi “për t’ju dhënë dërmën dogmatikëve”. Do më duhet një ditë të lexoj edhe shkrimin e Dinos dhe vëllimin me tregime të babait dhe të shoh nëse artikulli kritik ishte plotësisht i drejtë. Megjithatë, një bindje më është forcuar, që në Tiranë janë luajtur prapaskena të vogla e të mëdha, po aq sa luhen edhe sot në gjithë jetën e shoqërisë shqiptare.

Njerëzit i pëlqejnë intrigat dhe i përdorin atëhere kur ju duhen dhe nga kjo nuk përjashtohen artistët.

No comments:

Post a Comment