La shumë vepra. Të projektuara, të zbatuara, të shkruara, të botuara. Dhe kishte vetëm një dorë. Dhe kishte shumë mend. Dorën e kishte humbur nga një bombë e gjetur diku, si ju ndodh fëmijëve në botë pas luftrave. Pat shkruar edhe si ishte ndjerë kur ishte fëmijë dhe njëra dorë nuk ishte më. Një fëmijë i bukur, me flokë të verdha dhe që fatkeqësisht pat humbur njërën dorë. Kështu e kujtonin bashkëkohësit e fëmijërisë.
Sot ka mbyllur sytë e tejlodhur. Nga leximet, shkrimet,
projektet. Kishte disa vjet që nuk shihte thuajse fare. Ndoshta humbja e
shikimit i kishte risjellë kujtimin e trishtë të humbjes së njërës dorë.
U rrita duke dëgjuar rreth Petraq Kolevicës për punët e tij
cilësore arkitektekturore në Korçë. Bëra dhe 12 klasa shkollë në shkollën e
projektuar prej tij, që ishte në ato vite shkolla e projektuar më mirë në gjithë
vendin. Kolevica ishte arkitekti i parë rreth të cilit kisha dëgjuar të flitej
dhe më i miri. Kur shkova të studioja për arkitekturë doja ta njihja, por nuk
ishte më në institut. Ishte thuajse një legjendë si projektues dhe intelektual
me guxim. Në rrethet e studentëve të arkitekturës qarkullonin episodet e tij në
përballjen me Diktatorin në Ekspozita e Kulturës Popullore dhe për “erethisjen”
e Spiro Kolekës, kur kishte parë tavanet e lyer bojëqielli në banesën në
Bulevardi “Stalin”. Dhe për të shtuar legjendën mbi aftësitë e tij, edhe pas “syrgjynosjes”
në një kantier, e kishin marrë në katërshen projektuese për Muzeun Kombëtar.
Para se të hapej Muzeu, na shpuri ta shihnim një tjetër
arkitekt i shkëlqyer korçar, Ilia Papanikolla dhe sërish shpresoja të takoja
Kolevicën. Nuk e pashë dot dhe nuk e pashë as në televizion gjatë përurimit, se
pranë udhëheqësve ishin arkitektët Sokrat Mosko, Nina Shehu dhe Enver Faja, ndërsa
i katërti, Petraq Kolevica, ishte mes turmës së popullit.
E takova vetëm dy herë në fundin e viteve ’80 dhe bisedova
aq sa mund të bisedojë një arkitekt i ri me profesionistin më të mirë të kohës.
Megjithatë Petraqi ishte i thjeshtë, i mënçur dhe nuk fshinte një lloj zhgënjimi
nga çdo gjë që bëhej në Shqipëri. Mund të mësoje shumë nga ai, por mund të mësoje
edhe vetëm nga veprat që kishte bërë në Korçë. Të pastra, të proporcionuara mirë,
të zgjidhura thjesht dhe me mendim, ato janë të gjitha të natyrës të “Style
Internationale”. Moderne në kohën e tyre dhe i kanë rezistuar edhe 50-60
viteve, që janë ndërtuar për të hyrë në fondin më të mirë të arkitekturës
shqiptare. Krahas kryeveprave të tjera të tij në Tiranë.
Pat jetuar gjatë në Tiranë, por kur fliste kuptohej që tej
se ishte korçar i devotshëm. Nuk kishte ndryshuar asgjë në të folurën e tij.
Besnik ndaj të kaluarës, ndaj kulturës dhe ndaj të vërtetës. I dashuruar me letërsinë
dhe artet. I përkushtuar ndaj tyre.
Sonte po kalon natën e fundit mbi këtë dhe ndoshta shpirtin
e ka tashmë lart tek Panteoni i të mirëve dhe të vërtetëve.
Adio Petraq!
No comments:
Post a Comment