Sunday 22 April 2018

Gjenijtë nuk preken


Në mes të shumë dyzimeve rreth Kadaresë, që më kanë shoqëruar në këto 20 vjet, ka qënë ajo se a duhet shkruar në mënyrë kritike ndaj veprës dhe jetës së tij. I përballur me shkrime të shumë ithtarëve fanatikë të tij, që e “ngrenë në qiell” duke e quajtur “shkrimtari më i madh botëror, që jeton”, në mënyrë të natyrshme të vjen të shkruash, që kjo lloj deklarate nuk është e vërtetë dhe do mjaftonte ta quanim shkrimtarin më të suksesshëm shqiptar dhe njëkohësisht më prodhimtarin. Nëse do bëhej fjalë për gjinitë në të cilat ka krijuar, personalisht do e rrjeshtoja si prozatori më i mirë shqiptar pas Kutelit dhe ndër poetët më të mirë, që vijnë disa shkallë poshtë Migjenit.
Botimi sot i një parathënieje të Ismailit në ciklin e botimeve të Ministrisë së Brendëshme “Heronjtë e heshtur”, ngacmon edhe një herë “çështjen Kadare”, që lidhet më shumë me raportet e tij me Diktaturën dhe jo me cilësinë e veprës së tij apo me bindjet e tij filozofike.
Rreth atij shkrimi të bërë në vitin 1974 mund të ketë shumë komente pro dhe kundër, por që nuk sjellin asgjë të re në debatin rreth veprës së Kadaresë.
Cështja, që më ngjall interes është se “a duhen prekur gjenijtë?”
Një botues serioz, disa vite më parë më shkruante, që i kishte bërë një premtim vetes, të mos lejonte botime të shkrimeve kundër Kadaresë, duke patur parasysh dimensionet e tij letrare dhe si e vetmja figureë e shqiptare gjigande në letërsi dhe arte.
Nuk mu duk qëndrim i gabuar, edhe pse mendoj se informimi i plotë i publikut rreth veprës dhe jetës së personaliteteve të mëdha është detyrë e botuesve.
Por a është Kadareja gjeni dhe a e ulin vlerësimin e veprës së tij shkrimet kritike?
Nëse do i prëgjigjeshim pozitivisht pjesësë së parë të pyetjes, atëhere pjesa e dytë e saj merr njëherazi përgjigje negative. Eshtë njëlloj sikur të thuash, se veprës së Dostojevskit ja ul vlerën fakti, që ai ka qënë kumarxhi, veprës së Bodlerit, përdorimi i i opiumit dhe jeta hedoniste, apo veprës së Poes, përdorimi i shumtë i alkolit. Në shumë “vese” të shkrimtarëve gjenij, shpesh herë mund të gjesh edhe një pjesë të spjegimit të veçorive të veprës apo edhe të gjenialitetit të saj.
Cdo qëndrim i kundërt është i ngjashëm me qëndrimin që impononte kisha ndaj shenjtorëve.
Shkrimtari-gjeni nuk pse të jetë domosdoshmërisht i përkorë. As edhe deformimet e mëdha të karakterit nuk e bëjnë më pak të zotin.
Për sa i përket shkrimit të botuar sot, ku Kadareja ndjek pikë për pikë linjën zyrtare të Partisë së Punës, duhet thënë se nuk kishte se si të bënte ndryshe.
Nëse sektori i Propagandës i Komitetit Qëndror do i kërkonte një shkrim të tillë, refuzimi do të ishte vetëvrasje. Ishte viti menjëherë pas goditjes në sektorin e Letërsisë dhe Arteve dhe Kadareja, ashtu si shumë krijues të tjerë ishte plotësisht i pambrojtur. Shkrimi jo vetëm , që duhet të ndiqte linjën zyrtare, por të pasqyronte edhe një lloj frymëzimi të autorit, pasi dihej , që çdo fjalë e shkruar do analizohej thellësisht nga “vigjilentët” dhe ingranazhet e tjera të sistemit.
Kjo nuk e bën Ismailin “shkrimtar oborri” dhe më keq akoma bashkëpunëtor të Sigurimit të Shtetit.
Dhe një paragraf shtesë mbi efektin e veprës së tij në lexuesit në perudhën, që u shkruan veprat. Përgjithësisht, në masën e lexuesve të paformuar dhe të painformuar, efekti i shumicës së veprave të Kadaresë ishte i njëjtë me atë të ideolgjisë zyrtare. Tek lexuesit më të kënduar, apo në ata që ishin kundërshtarë të regjimit, vepra kuptohej më thellë në ambiguitetin e saj dhe mund të gjenin edhe shkëndija të kritikës së fortë ndaj sistemit, gjë që nuk hasej në veprat e tjera. Ndaj edhe veprat e tij, pa u nxituar të konsiderohen si kryevepra, duhen parë në të gjithë gamën e nuancave të tyre dhe në efektet mbi lexuesit.
Në përfundim duhet thënë, që kemi qënë të gjithë me fat, që Kadareja nuk përfundoi në burg.
Do kishte shkruar më pak dhe letërsia e tj do kishte mbetur në heshtje, ashtu si ka mbetur edhe letërsia e disa dissidentëve.
Propaganda gjithnjë ka ndihmuar shitjet e librave dhe rritjen e famës së autorëve.

No comments:

Post a Comment