I kisha premtuar një mikut tim(jo këshilltarit juridik të
avokatit tim, që më akuzon për poli-kompetencë), që të bëja një shkrim disi të
gjatë rreth çifutëve. Sigurisht me ato gjëra, që kam shkëputur aty këtu dhe me
ndonjë hamendje, e cila shumë shpesh hidhet poshtë nga vetë unë. E nisa
premtimin e mbajtur, I cytyr nga një shkrim i Tartuffkës tim, i cili për mos u
akuzuar për prirje naziste mundohet të shkruajë diçka rreth shkencëtarëve dhe
shkrimtarëve çifutë, fitues të çmimit Nobël.
Pa qënë nevoja të komentoj rreth shkrimit, që vë në dukje
një fakt të njohur, që ¼ e fituesve të Nobelit janë me origjinë hebre, po
shtjelloj ato sa di rreth “enigmës” të këtij populli të pazakontë.
Duhet në fillim të bëj disa thjeshtime të “mitit” të
çifutëve si më të zgjuarit dhe më të zotit mes popujve të tjerë. Të qënit
hebre, nuk është se i përket një populli apo një race të caktuar. Vertet duhet
të kesh nje lidhje gjenetike nga ana e nënës, por të qënit çifut është t’i
përkasësh fesë çifute. Edhe në lëvizjen e parë të madhe të tyre jashtë
Judeas(atë që quhet Diaspora e shekullit të parë të Erës sonë, edhe pse ka
pasur dy të tjera para saj), jo të gjitha familjet që e quanin veten çifutë ju
përkisnin gjenetikisht 12 fiseve të përshkruara në Dhjatën e Vjetër. Lëvizja e
çifutëve në gjithë pellgun e Mesdheut si dhe në Lindjen e Mesme dhe më larg,
kishte dhjetra shekuj që ndodhte dhe detyrimisht, jo vetëm që një pjesë e tyre
ishin asimiluar, por edhe ata që e quanin veten të pandryshuar nuk kishte se si
mos kishin patur perzjerje gjaku me popujt e tjerë.
Sigurisht, ruajtja e identitetit fetar dhe atij gjuhësor ka
rolin e veçantë në mbijetesën e një popullsie, që edhe pse mund të mos jetë
gjenetikisht identike, ka shumë gjëra të përbashkëta në filozofi, zakone apo
mënyrën e jetesës. Dhe kjo vlen për të ravijëzuar shpejt e shpejt “shportën” e
madhe ku përmblidhen çifutët e këtij globi.
Po fut një paragraph për të treguar, që habija jonë rreth
“magjisë hebre” lidhet shumë me mungesën e madhe të informacionit , që kishim
rreth tyre në kohën e diktaturës. Për shumë arsye, por kryesisht për shkak të
lidhjes së Izraelit me Amerikën, si dhe të identitetit disi fetar të shtetit të
Izraelit, gjatë “komunizmit” shqiptar flitej shumë pak rreth tyre. Përmendej
holokausti dhe kishte edhe disa libra të mirë rreth krimeve të nazizimit ndaj
tyre, por jo më shumë se kaq. Në Shqipëri nuk kishte pasur kurrë ndonjë
sinagogë dhe në qytetin tim as edhe jë familje të vetme çifute. Emri i tyre, si
në gjithë perandorinë Otomane ishte i shoqëruar me tregëtinë, cingunllëkun dhe
një lloj sjellje prej fajdexhinjsh, por jo më shumë se kaq. Në shtëpi, rreth
tyre kishte një minus më tepër, se falimentimi i gjyshit në Stamboll i “ishte
faturuar” ortakut të tij çifut, por më vonë, kur isha rritur dhe ish në gjendje
të vija në dyshim shumë gjëra, e kuptova që çifutët nuk ishin aq të këqinj
derisa gjyshi edhe pse mes shqiptarësh e grekësh, kishte zgjedhur një të tillë
për ta bërë ortak në biznes. Kjo që po them është pak a shumë informacioni që
kishte i gjithë brezi im dhe para nesh, duke përjashtuar këtu njerëz shumë
shumë të kënduar.
(vijim)
No comments:
Post a Comment