Në periudhën e viteve ’40 dhe ’50, kur kontrolli ishte më
pak i specializuar dhe kishte nevojë për mbushjen e programeve muzikore të
Radio-Korçës me grupe, që këndonin drejtpërdrejt(live), të ftuarit e përhershëm
ishin “sazet e radios” duke nisur me grupin e Demir Hajros (Demkës) dhe të tjerë
këngëtarë popullorë.
Diktatura mbajti në një kontroll thuajse të plotë shijet e
rinisë korçare(dhe jo vetëm të saj) në periudhën e fundit të viteve ’50, dhe në
vitet ’60 dhe ’70. Ishin të pakët ata që ndiqnin apo njihnin mirë Elvisin, Bitëllsat,
Stonsat, Doors apo Bob Marlin e Xhenis Xhoplin. Si “përfaqësues” të pararojës së
muzikës perëndimore mbeteshin italianët e San Remos dhe Hit Parade, si dhe ABBA
apo ndonjë kompleks tjetër modest europian. Nën ndikimin e televizionit
jugosllav u bënë të njohur edhe këngëtarët dhe grupet e atij vendi, që gjithashtu
ndodheshin periferinë e muzikës perëndimore. Kishte një pjesë jo të pakët
amatorësh të muzikës , që vazhdonin të ndiqnin këngët greke dhe t’i këndonin
apo t’i përshtatnin si “këngë korçare të rrugës”. (Po
i mëshoj këtij termi, se kjo lloj muzike, nuk duhet lejuar të ngjitet nëpër
skena jo vetëm për shkak të nivelit të ulët artistik, por edhe se është kryesisht
plagjiaturë.) Një pjesë e tyre, të këngëtarëve Mitropanos, Dionisiu, Dalara e
ndonjë tjetër, kanë mbetur ende në “repertorin” e “serenatistëve”. Fraza të
plota muzikore kopjoheshin nga këngë spanjolle, të Amerikës Latine. Të gjitha këto
kryesisht me akorde “qaramane” minore, por që plotësonin një boshllëk të madh
shpirtëror, të lënë nga muzika e lehtë zyrtare shqiptare e përqëndruar në
Partia, njeriu i ri d he në dashurinë e lindur në frontin e punës.
Përjashtim bënin vetëm krijimet e Abaz Hajros, të cilat
dalloheshin për melodi origjinale dhe të kultivuara edhe pse me një trishtim të
pranishëm. Abazi dinte të zgjidhte edhe tekstet e këngëve. Ato binin në sy për
një lirizëm shumë më fin se këngët e tj të bashkëkohësve të krijuara nga Ilia
Vinjau dhe ndonjë tjetër. Cuditërisht, vetëm dy tre prej tyre janë shumë të
njohura dhe në repertorin e këngëtarëve të sotëm. Nëse nuk gabohem, vetëm “Rrinim
bashkë tek sofati”, “Buzëkorales” me vargje të Aleko Skalit këndohen ende në Shëtitoren
para Ushtarit të Panjohur (Luftëtarit Kombëtar).
Duhet pasur kujdes edhe kur flitet me superlativa për muzikën
e Abazit, se edhe ajo mbart kufizimin, që jepte koha e sunduar nga ideologjia
revolucionare. Ai me talentin e tij muzikor, në një kohë të lirë do kishte “shpërthyer”
me kompozime më të lira dhe më krahas muzikës bashkëkohore botërore.
I vetmi grup i fundit të viteve ’70, që kishte prirje të
ndryshonte “gjendjen” e këngës së rrugës ishte grupi i Tomi Kondakçiut. Ishin
një grup djemsh të apasionuar pas muzikës angleze dhe amerikane, që luanin mirë
në kitarë dhe këndonin po aq mirë. Ata kishin dëshmuar një njohje të mirë të këngëve
të huaja dhe në kompozimet e tyre (ndonëse të pakta) tregonin një shkëputje nga
niveli mesatar i këngëve, që kompozoheshin “ashefev’ dhe qilareve të Korçës. Për
fatin e keq të Tomit, ata kishin kuptuar, që këngë si bashkëmoshatarët e tyre në
botë nuk mund të krijoheshin dhe interpretoheshin në vendin e izoluar dhe
Kondakçiu, që ende ishte 18 vjeçar përfundoi në burg për tentativë arratisjeje.
Tomi këndoi me sukses edhe pas daljes nga burgu, por vitet e
humbura në ferr, kishin dërmuar edhe muzikën e tij.
(vijon)
No comments:
Post a Comment