Sunday, 10 August 2014

A duhet kulturë e përgjithshme për arkitektët?

Përgjigja e menjëhershme është PO.
Ndoshta jo gjithmonë duhet përgjigjur menjëherë dhe e mira është të pyesësh në fillim se ç’kupton me kulturë të përgjithshme.
Le të pranojmë, për të mos u zgjatur shumë, që me kulturë të përgjithshme do quajmë njohuritë bazë në gjuhë, letërsi, filzofi, histori, gjeografi, ekonomi dhe arte. Diçka më shumë se sa përfiton një nxënës, i cili mbaron shkollën e mesme në Shqipëri. Në këtë rast edhe përgjigja ime është PO edhe pse mund të bëhen përjashtime për talente të jashtëzakonshme.
Fjalën e kam për arkitektë të cilëve ju duhet të kenë një studio të tyre apo të drejtojnë një grup projektimi. Mundet që brenda një grupi projektimi të ketë edhe arkitektë me një kulturë të cungët, por me një formim teknik të mirë, të cilët mbajnë një barrë të madhe të projekteve. Të parët e kanë të domosdoshme për të komunikuar idetë e tyre tek klientët, publikun, autoritetet që do miratojnë projektet e deri tek kontraktorët , që do e realizojnë. Një arkitekt i mangët ngaa pikpamja kulturore është i destinuar të dështojë.
Nuk përmenda se ç’farë u bë pikënisja e këtij shënimi, i cili mbase do përsërisë gjëra të thëna në shkrimin “Shkolla Shqiptare e Arkitekturës”. Ishte një shkrim i një arkitekteje të re, që lexova disa ditë më parë, si dhe vendimi për mbylljen e shumë universiteteve në Shqipëri. (Me vendimin për mbylljen e universiteteve jam plotësisht në një mendje edhe pse dyshoj në motivet dhe nëse do realizohet mbi kritere vetëm profesionale.)
Shkrimi i koleges sime të re ishte postuar në faqen personale Fb të zv.kryeministrit të qeverisë, që posa mbylli universitetet, dhe ishte paraqitur si një “esse” brilante.
Nuk më çuditi mungesa e njohurive bazë të vajzës së re. E kam konstatuar edhe 10-15 vjet më parë, kur arkitektë të posadiplomuar nuk dinin se cili ishte Gropius apo edhe BAHAUS.
U çudita nga kurajoja e koleges për të shkruar me vetëbesim për gjëra disi delikate, në hapat e para të karrierës si dhe në ‘shitja” si brilante , që i bënte shkrimit numuri 2 i qeverisë shqiptare. Duket, që atij ose i mungojnë këshilltarët e mirë për urbanistikën dhe arkitekturën ose nuk merr mundimin të këshillohet më parë me ta. Gjithsesi, po uroj që kolegia të ketë më pak mundësi të dëshmojë kurajën e saj në punët publike në Shqipëri, por të ketë mundësi të fitojë njohuri gradualisht sepse është vetëm 26 vjeç.
Problem më i thellë dhe që le pasoja për shumë breza është ai i programeve të arkitekturës në Universitete. Vazhdojnë të jenë shumë të cekëta ose tepër të papërcaktuara, njohuritë, që jepen rreth raporteve hapësinore dhe sidomos raporteve të njeriut me hapësirën apo objektet. Pedagogët e urbanistikës duhet të ndjehen të turpëruar nga shprehje si Gjithmone ka një objekt të rëndësishëm, dominues, ku hapësira e madhe e sheshit lihet qe ti ta perceptosh objektin edhe bashkë me të ndjesinë e jonjerëzores…” e shkrimit  të sipërpërmendur(duhet thënë se shumë të posadiplomuar nuk janë as në gjendje të formulojnë një paragraf qoftë edhe të gabuar). Jo më pak të rëndësishme janë nocionet rreth arkitekturës së shekulit të XX-të apo asaj bashkëkohore. Nuk është çështje vetëm e një diskutimi teorik. Të quash një objekt të viteve ’30 si Banka e Korëçs, si objekt të Neoracionalizmit italian, i cili filloi vetëm pas viteve ’60 do të thotë të mos njohësh as arkitekturën shqiptare dhe as atë botërore. Pa shtuar edhe “shpikjen” e Realizmit Socialist në arkitekturë, po në të njëjtin shkrim.
Diskutimet në arkitekturë dhe në urbanistikë nuk mund të jenë si diskutimet në matematikë, kimi apo në të tjera shkenca të sakta. Në to ka vend për argument e kundërargumenta, për prirje dhe shije, për teori të provuara apo edhe për ide eksperimentale. E tillë është natyra e këtij “lëmi”.
Por që të hysh në tryezën e rrumbullakët të këtyre diskutimeve duhet të kesh njohuritë fillestare bazë. Dhe këto për fat të keq, nuk i jep sistemi universitar i sotëm, të cilin e quan “skemë piramidale”, po i njëjti qeveritar, i cili quan brilante essenë e arkitektes, që posa ka dalë nga ky sistem.
Shqipëria ka vite, që po i ndjen “kusuret” e shkollimit të cungët në arte dhe arkitekturë të kohës së komunizmit. Edhe më tepër janë thelluar në këto 24 vitet e fundit pasojë edhe e krijimit të universiteteve private pa një bazë të mirë mësimore si dhe trupa mësimdhënëse të pakualifikuara.

Për fat të mirë apo të keq, veprat e arkitektëve janë të dukshme dhe qëndrojnë gjatë mes njerëzve. Një bashkim i qeveritarëve anti-kulturë me arkitektë të pakulturuar rrezikon të lerë monstra në qytetet tona.

No comments:

Post a Comment