Përgjigja nuk është shumë e thjeshtë dhe faktorët mund të
jenë të shumtë, që fillojnë me ashpërsinë e Diktaturës shqiptare, izolimin e
Shqipërisë dhe deri me mungesën e traditës të solidarizimit mes shqiptarëve.
Për mendimin tim, veç frikës, në shoqërinë shqiptare
mungonin pika referimi, të cilat mund të sillnin organizimin e njerëzve. Në
historinë moderne të Diktaturave, këto zakonisht janë institucionet fetare,
klubet kulturore, grupimet ushtarake, grupimet sindikaliste ose figura shumë të
njohura dhe me mbështetje në popull si patriotë të shquar apo filozofë të mëdhenj.
Asgjë e tillë nuk ekzistonte në Shqipëri!
Enver Hoxha ishte “kujdesur” të mos linte asnjë lloj
alternative tjetër veç Partisë dhe levave të saj, organizatave anemike të
masave.
Ndaj ishte e pamundur jo vetëm të ndodhte ç’ka ndodhi në
vitet ’80 në Poloni me “Solidarnos”, por edhe të fishkëllehej dhe merrej me
“yjaaa” Ramiz Alia, si morën rumunët gjatë fjalimit të 22 dhjetorit 1989,
Nikolae Causheskun.
Edhe pse të shtyrë deri në kufijtë e mbijetesës, me një kg
mish në javë për familje, 10 vezë dhe 1 kg djathë në muaj dhe plot mungesa të
tjera ushqimesh në qytet, njerëzit nuk kishin kurajë të ngriheshin kundër
partisë-shtet. Në fshat mungesat ushqimore ishin të tmerrshme. Familje të tëra
ushqeheshin vetëm me bukë dhe sherbet (ujë me sheqer). Këtë mpirje të përgjithshme
e shtonin edhe “legjendat” e krijuara nga njerëzit vetë, ose edhe në bodrumet e
Sigurimit “se për ne kanë vendosur të huajt të na lenë kështu, për të qënë një
shembull se si jetohet në socializëm”.
Edhe rënia e Murit të Berlinit, në nëntor 1989, edhe pse
ngjalli shumë shpresa, nuk pati një efekt të menjëhershëm në organizimin e e
njerëzve, që nuk e donin sistemin dhe që atë kohë përbënin shumicën e popullsisë
nëpër qytete. Për shkak të propagandaës shtetërore në tv, në fshat kishte më
shumë rezistencë prokomuniste, edhe pse jeta atje ishte më e vështirë.
Shqiptarët prisnin me
sytë nga Perëndimi, sikundër presin edhe sot, që reformat t’ja u bëjë
Uashingtoni dhe Brukseli.
Por në atë kohë, veç frikës nga Diktatura, ekzistonte edhe
një stepje prej të Panjohurës, sepse ishin të pakët ata , që dinin se si mund të
funksiononte shteti dhe shoqëria në një sistem të ndryshëm, se ç’mund të bëhej
me institucionet e mbyllyra fetare dhe a do kishte përçarje mes njerëzve, se çdo
bëhej me pronën tërësisht shtetërore, se ku do punonin të diplomuarit në
universitetet shqiptarë dhe dhjetra pyetje të tjera të këtij karakteri. Ndaj
artikujt e parë “anti-sistem” të pranverës 1990, që u shfaqën në shtypin
zyrtar(të Ylli Popës, Sali Berishës e ndonjë tjetri) u “përpinë“ nga njerëzit.
E megjithatë, pyetja që endej në mendje ishte “cilët do na drejtojnë në një lëvizje
kundër Diktaturës?” Ishte thuajse një shkretëtirë emrash.
Në bisedat e hapura, veç shokëve të mij të ngushtë, por edhe
të miqve të mij, Fredi Bitincka, Piro Tërova, Koço Dinella, Gjergji Skënderi,
Ferdi Kosti dhe të tjerë, nuk shihnim mundësinë, që diçka e afërt të shfaqej në
jetën e shoqërisë shqiptare, e cila mund të sillte përmbysjen. E tillë ishte gjëndja
psikologjike e jona deri në vjeshtën e 1990, teksa përgatisnim beton në një
rrugicë, një burrë kaloi dhe na tha “Ju lumtë djema!” dhe ne pa një pa dy ju
përgjigjëm “I lumtë Partisë, që na udhëheq!” dhe kalimtari pa ulur zërin tha:
“Mo po ju lumtë juve pa partisë ja lërofsha, kush e ka bërë!”
Ishte gati të pëlciste dhe vetëm një shkëndijë pritej.
No comments:
Post a Comment