Tuesday, 14 October 2014

Nobeli per Letersine dhe zhurrma jone (2)

(vijim)
Në optikën negative dhe disi cinike të Ismailit, një rol të madh ka luajtur negativizmi dhe fryma luftarake e shoqërisë shqiptare në vitet ’50-’80. Tek brezi i mesëm dhe i ri i asaj kohe, kishte hyrë fryma e luftës, e prishjes me të tjerët për hir të parimeve,e urrejtjes ndaj kapitalizmit, borgjezisë dhe shtresave të pasura. Në një shoqëri të tillë “revolucionare” është zor, me censurë apo pa censurë të shpalosës h ide apo ndienja në shërbim të Njerëzimit. Nuk duhet të lihet mënjanë edhe veçoria e karakterit të Ismailit, për të qënë kritikues, shpesh karikaturizues i personazheve edhe pse sot ai e justifikon këtë me kundërshtitë e tij ndaj Heroit pozitiv të Realizmit socialist.
Tek “Gjenerali”(për mendimin tim romani më i arrirë artistikisht i Kadaresë), interpretimi më i favorshëm, që mund t’i bësh mesazhit, është “klasa politike, që shpie ushtarët në luftë detyrohet psikologjikisht të pranojë antihumanizmin e saj dhe të xhvishet nga fodullëku”. Po i le mënjanë interpretimet e vetë ismailit apo të kritikës së kohës, të cilat i rëndonin “nacionalizmit” apo “fateve të pushtuesve”.
Pa llogaritur dot, se sa e ka “ndrydhur” apo “përdredhur” veprën e tij për ta bërë të botueshme, në roman sundon “përçmimi” dhe “grotesku” për misionin e gjeneralit dhe priftit. Në episodet e çvarrimeve në stadium, në lojën mes generalëve me eshtrat e ushtarëve, apo në flakjen në lumë të eshtrave të kolonelit Zampa, cinizmi që përcjell autori është i hapur dhe antinjerëzor.  Romani mund të vlerësohet për origjinalitet, për larmi figurash, për gjuhë të pasur dhe fantazi, por aspak si një roman, që ju bën jehonë idealeve të Njerëzimit. Ndoshta tek ky cinizëm mund të jenë edhe shkaqet e dështimit të filmit megjithë angazhimin e aktorëve Marçelo Mastrojani dhe Mishel Pikoli.

Po le të themi, që në historinë e Nobel-it, ka edhe autorë, të tjerë, që nuk i kanë shpëtuar cinizmit apo mesazheve jo thellësisht njerëzore në një ose disa nga veprat e tyre. Për mendimin tim, problem i ismailit qëndron në faktin, që “negativiteti”, thirrjet për luftë, nacionalizmi ekstrem mbizotërojnë në veprën e tij. Sidomos po të mos shkëputim veprën e tij poetike nga vepra e plotë. Evokimi i përmbysjeve komuniste tek “Shqiponjat fluturojnë lart”, i luftës mes dy kampeve tek “Endërr Industriale”, i “nacionalizmit socialist” tek “Përse mendohen këto male” e të tjera si këto, nuk mund të mbeten jashtë vëmendjes të Akademisë Suedeze, që akordon çmimin.
(vijon)

No comments:

Post a Comment