Saturday 12 December 2020

Seleksioni “natyral” komunist i të arsimuarve (2)

 

(vijim)

Për fat të mirë ose të keq të Shqipërisë, kjo nuk mundi të ndodhte pas prishjes me Bashkimin Sovjetik në fillimin e viteve ’60. Të vetmit , që patën studiuar në vendet e Kampit Socialist ishin ose ish-partizanët, ose të afërmit e njerëzve të lidhur me pushtetin, por jo fëmijët. Pjesa më e madhe e “fitimtarëve” kishin krijuar familjet pas vitit 1944, ndaj edhe pinjollët e parë të tyre mund të shkonin në universitet vetëm në mesin e viteve ’60, kur për shkak të izolimit të plotë, e vetmja mundësi ishte Kina e largët dhe e përfshirë në ksenofobinë e Revolucionit Kulturor.

Por e gjithë shoqëria shqiptare ishte e përfshirë në përpjekjen për të ngitur shkallët në “sistemin e kastave”, (nëse mund të quhet i tillë për të theksuar se jo të gjithë ishin të barabartë edhe ne një shoqëri të barabartësh në varfëri). Psh një nga prirjet më të përhapura ishte ajo e largimit nga fshati drejt qytetit. Fshatarët ishin pjesa më e vojtur nën Diktaturën e Proletariatit në Shqipëri. Në fshat ishin punët më të rënda dhe shpërblimi më i vogël. Sidomos pas viteve ’50, kur largimi nga fshati u bë më i vështirë, shkollimi ishte mënyra e vetme për të shkuar një I ri në qytet e më pas të tërhiqte gjithë familjen. Deri në fund të viteve ’50, me hapjen e një sërë fabrikash dhe kantieresh, lëvizja drejt qytetit edhe nëse nuk ishte plotësisht e lirë, ishte më e mundshme. Në vitet ’60 e më vonë, shqiptarët shikonin çdo lloj mundësie për të larguar femijët nga fshati, duke nisur me shkollat e mesme profesionale, me shkollat ushtarake e deri në universitetet, për ata që ishin më mirë me mësime dhe “pa njolla në biografi”. Vit pas viti, ajo ç’ka quhej “pashaportizimi” (ndryshimi zyrtar i vendbanimit) u bë gjithnjë dhe më i vështirë.

Në qytetet kishte të tjera prirje, por që ndryshonin shumë pak nga një zone e Shqipërisë në tjetrën. Arsimimi i mirë ishte mjeti për të pasur një jetë pak më të mirë dhe më të sigurt. Nëse do ishe më i suksesshëm, ose do kishe lidhjet familjare dhe shoqërore, mund të arrije edhe një “stad” më lart- të përfundoje në kryeqytet. Gjithshka ishte përqëndruar në Tiranë. Edhe pse rrogat nuk kishin ndonjë ndryshim nga rrogat e qyteteve të tjera, mundësia për të bërë karrierë ishte thuajse vetëm e vetëm në Kryeqyetet. Po të kishe synime të bëheshe pjesë e “elitës”, ose edhe më lart akoma, pjesë e “Bllokut” (klasës sunduese) duhet punoje atje.

Në këtë sistem të ndërtuar disi qëllimisht e disi “pa dashje”(jo çdo gjë në atë eksperiment ekonomiko-shoqëror bëhej me plan edhe pse pretendohej se bëhej), prej viteve ’60 e tutje nisi të aplikohej totalisht kontrolli mbi ata që do studionin në shkollat e larta. Të rinjtë që vinin nga familje ish-të pasura, ose që kishin të afërm të konsideruar kundërshtarë të pushtetit ishin të përjashtuar nga vazhdimi i studimeve. Edhe pse mund të ishin më të shkëlqyerit mes të shkëlqyerve. Deri në atë kohë, “sitës së Partisë“ ishin lejuar të kalonin shumë prej tyre për shkak të nevojës së madhe për mësues dhe të tjerë “kuadro të lartë“. Me plotësimin e atyre nevojave në vitet ’50, më tej, nisi koha më e errët për mijra të mençur shqiptarë, por edhe për të gjithë kombin. “Klasa e të deklasuarve” u dënua për të mbetur përjetësisht e tillë.

Praktikat e pashkruara në ligj, por të dhëna në udhëzime, ishin që edhe pse sipas Kushtetutës të gjithë ishin të barabartë dhe kishin të drejtën e arsimimit, administratat vendore dhe qëndrore të refuzonin kërkesat për shkollë të lartë të atyre “me probleme në biografi”. Dhe kjo politikë e poshtër, diskriminuese, e verbër arriti të bëhej normale në shoqërinë shqiptare. Të gjithë e pranonin në heshtje edhe pse e dinin që nuk ishte e drejtë. Ndoshta tek shumica e “klasës-raja” ndjehej ajo kënaqësi perverse “e po ç’ti bësh, kështu janë rregullat, të paktën nuk i ze fëmijët tanë“. Nuk ishin të paktat rastet, kur prindër “vigjilentë“ gërmonin në biografitë e bashkënxënësve të fëmijëve të tyre, për të gjetur “yçkla”dhe për t’i nxjerrë jashtë garës për të drejta studimi. “Filani e ka gjyshin në Amerikë“, ‘fistëku ka pasur një kushëri të parë të të jatit me Ballin”, “gjyshërit e saj ishin tregëtarë“, “halla e tij ka burrin e arratisur” e plot të tjera. Denoncimet e “prindëve konkurentë“ apo të “militantëve ziliqarë“ i tejkalonin edhe kriteret që kishte vënë Diktatura. Ishte ky një presion shtesë ndaj punonjësve të administratave vendore, që vendosnin për të drejtat e studimit dhe që shumë herë kishin dëshirë të dërgonin për studime nxënësit e shkëlqyer.

(vijon)

No comments:

Post a Comment